ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ တစ္ေက်ာ့ျပန္ပညာေရး



မၾကာမီအခ်ိန္မွာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္က အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒကုိ လာမည့္ စာသင္ႏွစ္အမီ ျပ႒ာန္း ႏုိင္ ဖုိ႔ ေဆြးေႏြးျပ႒ာန္းေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ဟာ ျမန္မာ့ပညာေရး အခ်ဳိးအေကြ႕တစ္ခုကုိ ျဖတ္သန္း ရေတာ့မယ္လုိ႔ဆုိႏုိင္တဲ့ ကာလတစ္ခုလည္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ရွိအခ်ိန္မွာေတာ့ ဒီဥပေဒနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကန္႔ကြက္ေဝဖန္မႈေတြကုိလည္း က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ၾကားသိေနၾကရ တာကုိ လည္း ေတြ႕ျမင္ၾကရမွာပါ။

ႏုိင္ငံလုံးဆုိင္ရာ ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကြန္ရက္ (NNER)၊ တကၠသုိလ္ဆရာအသင္း၊ ေက်ာင္း သားသမဂၢတုိ႔က ဒီဥပေဒနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေဝဖန္ေထာက္ျပထားၾကၿပီး ကန္႔ကြက္စာေတြကုိလည္း ထုတ္ျပန္ခဲ့ၾကပါတယ္။ သူတို႔ေတြဟာ အစုိးရက လႊတ္ေတာ္ကုိ တင္တဲ့ အခ်ိန္အထိ အစုိးရရဲ႕ ေျပာင္းလဲမႈေတြအေပၚမွာ အယုံအၾကည္ မရွိေၾကာင္းကုိ ေျပာခဲ့ၾကပါတယ္။

ဒီဥပေဒကုိ အယုံအၾကည္ မရွိဘူးလုိ႔လည္း တကၠသုိလ္ဆရာအသင္းက လက္ေထာက္ကထိက ေဒါက္တာ အာကာမုိးသူက အခုလုိေျပာခဲ့ပါတယ္။

“သူတို႔က လွည့္စားခ်င္တာ ပုိမ်ားေနတယ္။ ကုိယ့္တည္ၿမဲေရးတစ္ခုတည္းကုိပဲ ကိုင္ထားတာ။ တကယ္တမ္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲခ်င္တဲ့ သူေတြနဲ႔ပဲ ဒီအဖဲြ႕ေတြကုိဖဲြ႕ရမွာ။ ခုိင္းလုိ႔ရတဲ့ သူေတြကုိပဲ ေခၚထားတယ္။ အဲဒီက စလဲြေနတာ။ မျဖစ္သင့္ဘူးဆုိတာကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲရဲ ေျပာရဲတယ္။ အဲဒီဥပေဒကုိသာ အတည္ျပဳလုိက္ရင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ နာမွာ။ ကုိယ္ပုိင္အေတြးေတြမပါပဲ လုပ္ထားတာ။ ေစတနာလဲမမွန္ ဘူး။ ႐ုိးသားမႈလဲမရွိဘူး။ အယုံအၾကည္ကုိမရွိပါဘူး” လုိ႔ သူကေျပာပါတယ္။

အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒကုိ အဲ့ဒီအဖဲြ႕ေတြ မယုံၾကည္ရသည့္ ေနာက္ထပ္တစ္ခ်က္ရွိေနပါေသး တယ္။ အဲ့ဒါကေတာ့ အဲ့ဒီဥပေဒဟာ အစုိးရ ဘက္ေတာ္သားေတြ သေဘာအက်ေရးဆဲြထားတာျဖစ္ၿပီး ေတာ့ ျပည္သူကုိဗဟုိျပဳထားျခင္းမရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္လုိ႔ ယူဆၾကျခင္းေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အစုိးရဟာ ဒီဥပေဒအတြက္ ကနဦးလုပ္ငန္းေတြကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့တာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ျပည္ တြင္းျပည္ပတကၠသုိလ္အခ်င္းခ်င္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးနားလည္မႈ စာခၽြန္လႊာ ေရးထုိးေရးကိစၥေတြ ကုိ ေျဖေလွ်ာ့ ေပးထားၿပီးျဖစ္တယ္။ ၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္အတြက္ အခမဲ့မူလတန္းပညာေရးကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့တယ္။ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္မွာ ထူးခၽြန္ေက်ာင္းသားေတြ ဝင္ခြင့္ေပးခဲ့တာေတြ ကုိစတင္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။

အစုိးရကေျဖေလွ်ာ့မႈေတြ လုပ္ေနတယ္လုိ႔ ေျပာေနေပမယ့္၊ ေအာက္ ေျခမွာျဖစ္ပ်က္ေနတာေတြကေတာ့ တလဲြေတြလည္း ရွိေနပါေသးတယ္။ ဥပမာအေနနဲ႔ေျပာရရင္ ကေလးဗဟုိျပဳသင္ၾကားနည္းစနစ္ေတြ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့ေပမယ့္ လက္ေတြ႕ က်င့္သုံးရာမွာ ေတာ့ ေက်ာင္းသားအင္အားနဲ႔ ဆရာအင္အားကမမွ်ေတာ့ ဒီစနစ္ကုိလည္း ျပန္ျပင္ရမယ္လုိ႔အသံေတြ ျပန္ထြက္လာပါတယ္။

ဒါကုိကုိယ္တုိင္ယုံၾကည္ရတဲ့ ဆရာတစ္ဦးက “ဆရာတုိ႔ႏုိင္ငံတကာမွာ CCA သင္ၾကားတဲ့ပုံစံကုိ ေလ့လာၾကည့္တာ သူတို႔ဆီမွာ စာသင္ခန္းတစ္ခန္းကုိ ေက်ာင္းသား ၁၅ ေယာက္ေလာက္ကုိ ဆရာႏွစ္ ေယာက္ေလာက္နဲ႔သင္တာ။ တစ္ေယာက္တည္းလဲ သင္ရင္သင္တာပဲ။ ၁၅ ေယာက္ေလာက္ဆုိေတာ့ ဆရာတစ္ေယာက္ဆုိရင္ ေကာင္းေကာင္းႏုိင္တယ္။ ဒီနည္းကုိ ထိထိေရာက္ေရာက္ သင္ခ်င္ရင္ ေက်ာင္းသားနည္းနည္း ဆရာမ်ားမ်ားခုိင္းေပးရမယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ကေလးကုိ မ်ားမ်ားခုိင္းေပးရ မယ္။ ဆရာတုိ႔ငယ္ငယ္တုန္းက ဆရာက ပုစၧာတစ္ပုဒ္ကုိ စဥ္းစားခုိင္းတယ္။ အခုေခတ္က ဆရာက ခ်ည္းလုပ္ေနတယ္။ စာသင္ပုန္းေပၚမွာ ေရးေပးၿပီး ေက်ာင္းသားေတြလုိက္ကူးေနတဲ့ ပုံစံျဖစ္ေနတယ္” ဟုေျပာသည္။

ဒီလုိအယုံအၾကည္မရွိေအာင္လည္း အစုိးရဖက္က သူတို႔အေပၚမွာ လက္ေတြ႕လုပ္ျပခဲ့သည္ေတြလည္း ရွိခဲ့ပါတယ္။ အဲ့ဒါေတြကေတာ့ ေနျပည္ေတာ္မွာ ျပဳလုပ္မယ့္ ဥပေဒရဲ႕ေနာက္ဆုံးအဆင့္ ေဆြးေႏြးပဲြမွာ ဆရာအသင္းနဲ႔ NNER တုိ႔ကုိ အစုိးရရဲ႕ အရာရွိတစ္ဦးက ပဲြမလုပ္ခင္ႏွစ္ရက္အလုိက ဖုန္းနဲ႔ဖိတ္ၾကား ျခင္းလုပ္ခဲ့တယ္လုိ႔ဆုိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲြကုိတက္ေရာက္ဖုိ႔ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္က အဖဲြ႕ဝင္ေတြက ေနျပည္ေတာ္ကုိရထားတစ္တန္၊ ကားတစ္တန္လာခဲ့ၾကေပမယ့္ ပဲြမစခင္တစ္ရက္အလုိမွာ အဆုိပါပဲြ ဖိတ္ၾကားခဲ့တဲ့ အရာရွိကပင္ ဖိတ္ၾကားျခင္းကုိ ျပန္လည္ပယ္ဖ်က္ခဲ့ပါတယ္။ သိတဲ့သူေတြကေတာ့ ေနျပည္ေတာ္ကုိမသြားေတာ့ပဲ နီးစပ္ရာလူေတြကုိ လုိက္လံအေၾကာင္းၾကားပါတယ္။ သုိ႔ေပမယ့္လမ္း ခရီးမွာေရာက္ေနတဲ့သူေတြလည္းေရာက္ ေနျပည္ေတာ္ေရာက္ၿပီးမွ ျပန္ရသူေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အားလုံးဒုကၡေတြေရာက္ၾကရပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းအရာကုိ ျပည္သူေတြကုိခ်ျပဖုိ႔ ရန္ကုန္မွာသတင္း စာရွင္းလင္းပဲြေတြလည္း လုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ပဲြေတာ္ေတာ္ဆူခဲ့တာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။

“သူတုိ႔ကအစက အနယ္နယ္အရပ္ရပ္က အဖဲြ႕ဝင္ ၁၅၀ ကုိေနေရးထုိင္ေရး သြားေရးလာေရးကအစ စီစဥ္ေပးမယ္လုိ႔ေျပာေပမယ့္ လက္ေတြ႕က်ေသာ လူႀကီးလူေကာင္းမဆန္ဘဲ ႐ုပ္သိမ္းခဲ့တယ္” ဟု NNER အဖဲြ႕ဝင္ေဒၚသူသူမာကေျပာသည္။

ဒါေတြဟာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြအတြက္ စတင္ႀကံဳေတြ႕ရတဲ့ Impact ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ ေျပာင္းလဲ မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ျဖစ္လာမယ့္ အက်ဳိးဆက္ေတြကုိ ေသခ်ာတြက္ခ်က္ၿပီး အနည္းဆုံးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ဖုိ႔ လုိတယ္ဆုိတာ ပညာေရးကလူႀကီးေတြ သိထားသင့္တယ္ ထင္ပါတယ္။ အလုံးစုံေျပာင္းလဲဖုိ႔အတြက္ အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒကေတာ့ လႊတ္ေတာ္မွာေရာက္ေနပါၿပီ။

ဒီဥပေဒကအတည္ျပဳလုိက္ၿပီဆုိရင္ ဥပေဒအတုိင္းလုပ္ငန္းေတြကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရေတာ့မွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ဒီဥပေဒက ျပည္သူ႔အ တြက္ ထိေရာက္ၿပီးအမွန္တကယ္ အက်ဳိးရွိဖုိ႔လုိပါတယ္။ ဒီဥပေဒနဲ႔အဓိကသက္ဆုိင္သူေတြကေတာ့ ေက်ာင္းသားနဲ႔ဆရာေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အကယ္၍သာ အစုိးရနဲ႔လႊတ္ေတာ္ကဆဲြခဲ့တဲ့ ဒီဥပေဒသာ ေက်ာင္းသားဆရာေတြအတြက္ ဒုံရင္းအတုိင္းပဲဆုိရင္ေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံ ပညာေရးေျပာင္းလဲမႈ လမ္းစဥ္ ဟာ (၁) ကေနျပန္စရမွာပါ။ ဒီလုိဆုိရင္ေတာ့ ရင္းႏွီးထားတာေတြဟာ သဲထဲေရသြန္သလုိသာ ျဖစ္သြား မွာပါ။

“ဒီဥပေဒမွာ အစုိးရအုပ္ခ်ဳပ္သူေတြပါဝင္တဲ့ အမ်ဳိးသားပညာေရးေကာင္စီဆုိတာႀကီးပါေနကတည္းက ဒီဥပေဒကလဲြေနၿပီ။ ႏုိင္ငံတကာမွာ ၾကည့္ရင္ ပညာေရးမွာ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြလုံးဝဝင္စြက္ဖက္ျခင္းမရွိ ဘူး။ အရင္က ဟုိဟာလုပ္လုိက္ ဒီဟာလုပ္လုိက္နဲ႔ ဝင္စြက္ဖက္ခဲ့ၾကလုိ႔ ပညာေရးက နိမ့္က်ခဲ့တယ္။ အခုလည္း အစုိးရအဖဲြ႕အစည္း ပါေနတဲ့အတြက္ ဒီပညာေရးက တုိးတက္မႈထက္၊ အရင္အတုိင္းပဲနိမ့္က် ေနဦးမယ္လုိ႔ေျပာခ်င္တယ္” ဟုဒဂုံတကၠသုိလ္ဆရာအသင္းမွ ဦးေဇာ္မ်ဳိးလႈိင္ကေျပာသည္။

အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒကုိ ျပင္သင့္တယ္လုိ႔ ေျပာေနၾကတာဟာ ဥပေဒမွာပါတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြမွာ ကဗဟုိခ်ဳပ္ကုိင္မႈအတုိင္းပဲ ရွိေနဦးမယ္လုိ႔ ယူဆေနတဲ့အတြက္ပါ။ ဥပမာေပးရရင္ အခန္း (၃) ပညာ ေရးအေျခခံမူမ်ား၊ ပုဒ္မ (၄) (ဇ) တြင္တကၠသုိလ္၊ ေကာလိပ္မ်ားသည္ လြတ္လပ္ေသာစီမံခန္႔ခဲြမႈရွိရ မည္ဟု ဆုိထားေသာ္လည္း အခန္း (၁၀)၊ ပညာေရးစီမံခန္႔ခဲြမႈမ်ားတြင္ ပုဒ္မ (၆၀) (က) ၌ ဥပေဒအရ အမ်ဳိးသားပညာေရးေကာ္မတီကုိ အခါအားေလ်ာ္စြာဖဲြ႕စည္းမည္။ သင့္ေလ်ာ္ေသာပုဂိၢဳလ္ျဖင့္ ဖဲြ႕စည္း မည္ဟုဆုိထားသျဖင့္ ေရွ႕တြင္လြတ္လပ္ခြင့္ေပးထားၿပီးေနာက္တြင္ အစုိးရအဖဲြ႕၊ ဌာနဆုိင္ရာမ်ားႏွင့္ ျပန္လည္ခ်ဳပ္ကုိင္ေနေၾကာင္း သိရသည္။

အခန္း(၁၂)၊ ဘ႑ာေရးက႑တြင္ အဆင့္ျမင့္ပညာေပါင္းစပ္ညႇိႏႈိင္းေရးေကာင္စီက ဘ႑ာေငြအား လုံးကုိ တစ္လုံးတစ္ခဲတည္းရရွိမည္ဟု ျပ႒ာန္းထားသည့္အတြက္ တကၠသုိလ္မ်ားသည္ ယင္းေကာင္စီ ေအာက္တြင္ရွိေနမွသာ ေထာက္ပံ့မႈကုိရရွိမည္ျဖစ္ၿပီး ေကာင္စီေအာက္တြင္ မရွိခဲ့ပါက ေထာက္ပံ့မႈမ်ား အားခံစားခြင့္မရွိသည့္အတြက္ တကၠသုိလ္မ်ားကုိ တစ္ဖက္မွလြတ္လပ္ခြင့္ေပးသည္ဟုဆုိၿပီး တစ္ဖက္ တြင္ဘ႑ာေရးျဖင့္ ျပန္လည္ခ်ဳပ္ကိုင္ထားသည့္သေဘာကုိ သက္ေရာက္ေနေၾကာင္း အေရွ႕ပုိင္း တကၠသုိလ္၊ ဆရာမ်ားအသင္းဥကၠ႒ျဖစ္သူ ဦးသန္းထုိက္ေအာင္ကေျပာသည္။

“ဆရာတုိ႔အဓိကလုိခ်င္တာက ဒီဥပေဒမွာ တကၠသုိလ္ေတြကုိ လြတ္လပ္ခြင့္ေပးမယ္ဆုိရင္ လုံးဝလြတ္ လပ္ခြင့္ေပးလုိက္။ ဘယ္အဖဲြ႕အစည္းမွ မလုိဘူး။ ဘာမွမလုိဘူး” ဟုယင္းကဆက္ေျပာသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံပညာေရးကၽြမ္းက်င္သူ ေဒါက္တာစိုးဝင္းဦးက “အစုိးရသစ္အေနနဲ႔ သုံးႏွစ္တာအတြင္းမွ ျပဳျပင္မႈေတြလုပ္ေနေပမယ့္ ထိေရာက္တဲ့ေျပာင္းလဲမႈတစ္ခ်ဳိ႕သာရွိေပမယ့္၊ မေျပာင္းလဲရဲဘဲနဲ႔ ေျပာင္း လဲေနရတယ္။ ဗဟုိခ်ဳပ္ကုိင္မႈအတုိင္းပဲရွိေသးတဲ့အတြက္ အႏွစ္သာရရွိတဲ့ ေျပာင္းလဲမႈကုိ မေတြ႕ရ ဘူး။ မေျပာင္းလဲခ်င္ဘူးလုိ႔ပဲယူဆတယ္” ဟုေဝဖန္သည္။

၂၀၁၂ ခုႏွစ္က ျပ႒ာန္းခဲ့တဲ့ ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းဥပေဒဟာဆုိရင္ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ရန္ လုိအပ္ေၾကာင္း၊ ႏုိင္ငံတကာတြင္ ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္း ဆုိသည္မွာ ကုိယ္ပုိင္သင္႐ုိး၊ ကုိယ္ပုိင္စာေမးပဲြစနစ္မ်ားျဖင့္ မိမိ ေက်ာင္းအား မိမိကုိယ္တုိင္စီမံခန္႔ခဲြခြင့္ရွိသည့္ ေက်ာင္းမ်ား ကုိေခၚျခင္းျဖစ္ရာ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ကုိယ္ပုိင္ ေက်ာင္းမ်ားမွာ အစုိးရ၏မူဝါဒမ်ားအေပၚတြင္သာ ရပ္တည္ေနရေသးတဲ့အတြက္ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာ ေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈဟာ မပီျပင္ေသးဘူးလုိ႔ ဆုိလုိ႔ရပါတယ္။

မတ္လ ၂၉ ရက္ေန႔ကထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ တကၠသုိလ္ဆရာအသင္း၏ သေဘာထားေၾကညာခ်က္တြင္ အစုိးရ၏ပညာေရးဥပေဒသည္ ဒီမုိကေရစီစနစ္ႏွင့္ ကုိက္ညီမႈမရွိဘဲ ပညာေရးဆုိင္ရာ လြတ္လပ္မႈမ်ား ကုိဆက္လက္ခ်ဳပ္ကုိင္ထားရန္ ရည္ရြယ္ေသာ ဥပေဒ ပုဒ္မမ်ား ပါရွိေနသည့္အတြက္ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတုိး တက္ေရးအတြက္ ေႏွာင့္ေႏွးေစႏုိင္သည့္ အလ်င္စလုိေဆာင္ရြက္ရန္မသင့္ဘဲ အမ်ားျပည္သူမ်ား၏ သေဘာထားမ်ား၊ ျပင္ပအဖဲြ႕အစည္းမ်ား၏ သေဘာထားအႀကံဉာဏ္မ်ားကုိ ရယူရန္လုိအပ္ေၾကာင္း ေၾကျငာခ်က္ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။

“ဒီဥပေဒကုိ လက္ရွိအတုိင္းသာ အတည္ျပဳရင္ ၁၉၂၀ ဥပေဒကုိလက္ခံျခင္းထက္ ပညာေရးေလာက ပိုမုိဆုတ္ယုတ္မယ္လုိ႔ ျမင္ပါတယ္” ဟု ဒဂုံတကၠသုိလ္ဆရာအသင္းမွ ဦးေဇာ္မ်ဳိးလႈိင္က ေျပာသည္။

၁၉၂၀ ဥပေဒကေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ကၽြန္ပညာေရးစနစ္တစ္ခုျဖစ္ခဲ့ၿပီး ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးေနာက္ပုိင္းကစၿပီး ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ စစ္အစိုးရအာဏာမသိမ္းခင္အခ်ိန္အထိ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရး ဟာအေရွ႕ေတာင္အာရွမွာ အေကာင္းဆုံးပညာေရးစနစ္တစ္ခု ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလုိအေကာင္းဆုံးပညာ ေရးစနစ္တစ္ခုျဖစ္ခဲ့တယ္ဆုိတာကလဲ ကုိယ့္ဘာသာကုိယ္ သတ္မွတ္ခံယူထားတာမဟုတ္ပါဘူး။ ကမာၻကအသိအမွတ္ျပဳခဲ့တယ္ဆုိတာကုိ စာေပေတြကေန သိခဲ့ရတာျဖစ္ပါတယ္။

၁၉၆၂ ေနာက္ပုိင္း စစ္အစုိးရအာဏာ သိမ္းခဲ့တဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ပညာေရးဟာ က်ရိပ္ ဘက္ကုိ ဦးတည္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလုိက်ရိပ္ဘက္ကုိဦးတည္လာခဲ့ရာက အေကာင္းဆုံးပညာေရးစနစ္က ေနအလယ္အလတ္ပညာေရးစနစ္ကုိ က်ဆင္းခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ ၁၉၇၄-၇၅ ေလာက္မွာ ျမန္မာ ႏုိင္ငံရဲ႕ပညာေရးစနစ္ထက္ နိမ့္က်ခဲ့တဲ့ စင္ကာပူႏုိင္ငံဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံကုိေက်ာ္တက္သြားခဲ့ပါၿပီ။ အဲဒီ ေနာက္ ၁၉၈၀ ေလာက္မွာ ထုိင္းတုိ႔၊ မေလးရွားတို႔က ေက်ာ္တက္သြားခဲ့ၿပီ။

“စစ္အစုိးရအာဏာသိမ္းၿပီးတဲ့ အခ်ိန္ကေနစၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ပညာေရးအဆင့္အတန္း ထုိးက်ခဲ့ရာက ေနကမာၻ႕စံသတ္မွတ္ခ်က္ေတြကုိလဲ မေရာက္ႏုိင္ခဲ့ဘူး။ စီးပြားေရးေအာင္ျမင္ခ်င္ရင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏံွရ သလုိ ပညာေရးစနစ္တစ္ခုေအာင္ျမင္ခ်င္ရင္လဲ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့အစုိးရကုိယ္တုိင္က ပညာေရးအတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈကုိ စိတ္မဝင္စားခဲ့ဘူး” ဟု ဗစ္တိုးရီးယားယူနီဗာစီတီေကာလိပ္မွ နာယကျဖစ္သူ ေဒါက္တာေနဝင္းႏုိင္ကေျပာသည္။

တုိးတက္ေျပာင္းလဲေနေသာေခတ္ကုိ ပညာျဖင့္ဦးေဆာင္ႏုိင္မွသာ ႏုိင္ငံ့ဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္မည္ျဖစ္ သည္။ ႏုိင္ငံတကာမွ ဥပမာတစ္ခုေပးရလွ်င္ ဒုတိယကမာၻစစ္တြင္ စစ္႐ႈံးခ့ဲေသာဂ်ပန္ႏုိင္ငံသည္ အဖက္ဖက္က နိမ့္က်ခဲ့ၿပီး တုိင္းျပည္ကုိအစမွျပန္လည္ထူေထာင္ခ့ဲရသည္။ ယင္းသုိ႔ထူေထာင္ရာတြင္ ပညာေရးကုိ စနစ္တက်အေကာင္အထည္ေဖာ္ၿပီး ႏုိင္ငံကုိျမႇင့္တင္ခဲ့ရာ ကမာၻတြင္အခ်မ္းသာဆုံးႏုိင္ငံ စာရင္းဝင္ခဲ့ ေပသည္။ သူတုိ႔ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲခဲ့ရတာကလဲ အလြယ္တကူျပဳျပင္ေျပာင္းလဲခဲ့ရတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အခုျမန္မာႏုိင္ငံပညာေရးစနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ သလုိ ေလးႀကိမ္ေလာက္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေျပာင္းလဲခ့ဲၿပီးမွ သူတို႔ႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးစနစ္ေကာင္းခဲ့ရတာပါ။

ပညာေရးစနစ္တစ္ခုျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရာတြင္ အေတြးအေခၚေဟာင္းမ်ားကုိ လက္ကုိင္ထားၿပီး ေျပာင္းလဲ လုိ႔မရပါဘူး။ ႏုိင္ငံေရး အစဲြအျမင္ေတြေၾကာင့္ ပညာေရးကုိေဘာင္ခတ္ထားတာမ်ဳိးလဲ မျဖစ္ သင့္ပါဘူး။ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံရဲ႕ ဥပမာတစ္ခုကုိေပးရရင္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွာ ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရး တစ္ခု ျဖစ္ပြားေန တဲ့အခ်ိန္မွာ ပညာရွင္ေတြကေန ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မယ့္ ပညာရပ္ေတြကုိခ်ျပခဲ့တဲ့အခါ ပညာရွင္ေတြ အေရးယူခံခဲ့ရပါတယ္။ ဆုိလုိတာက ႏုိင္ငံေရးအယူအဆေတြေၾကာင့္ ပညာေရးကုိ လဲြမွားစြာ မက်င့္သုံးမိေစဖုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

“ေရွ႕တုိးေပမယ့္ ေနာက္ကႀကိဳးကုိျဖည္မေပးရင္ ေရွ႕ကုိမေရာက္ေတာ့ဘဲ ဒီေနရာမွာတင္ တဝဲလည္ လည္ျဖစ္ေနေတာ့မယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအျမင္နဲ႔ဆဲြခဲ့တဲ့ ဥပေဒေတြနဲ႔ လက္ရွိပညာေရးကုိ ဆက္မသြား သင့္ဘူး” ဟု ေဒါက္တာေနဝင္းႏိုင္က သုံးသပ္ေျပာၾကားသည္။

လက္ရွိပညာရွင္မ်ားရဲ႕ ေလ့လာခ်က္မ်ားအရ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးထက္ နိမ့္က်ေနဆဲျဖစ္တဲ့ ႏုိင္ငံဟာ ကေမာၻဒီးယားႏုိင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံေလာက္ပဲ ရွိေတာ့တယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။ သုိ႔ေသာ္လဲ လက္ရွိ ကေမာၻဒီးယားႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးကုိအားေပးၿပီး စနစ္တက်အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈေတြေၾကာင့္ မၾကာခင္မွာ ကေမာၻဒီးယားႏုိင္ငံဟာလည္း ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ မီလာေတာ့မွာျဖစ္ပါတယ္။

ႏုိင္ငံတကာအဆင့္မီ ပညာေရးစနစ္တစ္ခုျဖစ္ဖုိ႔အတြက္ အေပၚကပဲေျပာင္းလဲေနလုိ႔မရပါဘူး။ အဆင့္ျမင့္ပညာက႑မွာ တကၠသုိလ္ေတြကုိ လြတ္လပ္ခြင့္ေပးဖုိ႔အတြက္ တကၠသုိလ္အခ်င္းခ်င္း လက္မွတ္ေရးထုိးတဲ့ကိစၥေတြ၊ ပညာေတာ္သင္ကိစၥေတြမွာ ေျဖေလွ်ာ့မႈေတြ ေပးထားတယ္ ဆုိေပမယ့္ ေအာင္ေျခမွာ ခြင့္ပန္ၾကားၿပီးပညာေတာ္သင္ သြားခဲ့ၾကတဲ့ဆရာ၊ ဆရာမေတြကုိ အလုပ္ျဖဳတ္ပစ္ခဲ့တဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြက ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြလုပ္ေနပါတယ္ဆုိတဲ့သူေတြ တကယ္ေရာေျပာင္းခ်င္ၾကတာ ဟုတ္ရဲ႕လားဆုိတာ ေမးခြန္းထုတ္ရေတာ့မလုိပါပဲ။

မည္သုိ႔ပင္ဆုိေစကာမူ အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒက မၾကာခင္ျပ႒ာန္းေတာ့မွာပါ။ အဖဲြ႕အစည္းေတြ ကန္႔ကြက္လုိ႔ ဆက္လက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရင္ေတာ့ ဒီဥပေဒေကာင္းရင္လည္း စံရမွာျဖစ္သလုိ မေကာင္းရင္လည္း ခံရေတာ့မွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ဥပေဒျပ႒ာန္းရင္ ဒီဥပေဒဟာေက်ာင္းသားေတြ ဆရာေတြအတြက္အက်ဳိးရွိတဲ့၊ သူတို႔လုိခ်င္ေနတဲ့ ပညာေရးမ်ဳိးျဖစ္လာဖုိ႔ကုိပဲ ဆုေတာင္းရေတာ့မွာ ျဖစ္ပါ တယ္။

Democracy Today Daily
အတဲြ(၁)၊ အမွတ္(၃၄)၊ ဧၿပီ(၃) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...