ဆရာဝန္ေတြမရွိတဲ့အရပ္မွာ



အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ ကေလးကို ခါးထစ္ခြင္ခ်ီထားၿပီး၊ အျခားကေလးႏွစ္ေယာက္က သူမ၏ အေနာက္တြင္ ရစ္သီသီ လုပ္ေနၾကသည္။ ထိုအမ်ိဳးသမီးသည္ ေျခတံရွည္အိမ္တစ္အိမ္၏ တံခါးဝတြင္ ရပ္ေနျခင္းျဖစ္ၿပီး သူမက ေန႔လည္ခင္း ေနေရာင္ကို မ်က္စိေမွးၿပီးၾကည့္ေနသည္။ သူမအသက္သည္ ၃၃ ႏွစ္ရွိၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း အသက္ ၅၀ အ႐ြယ္ဟုထင္ရသည္။ သူမမ်က္လုံးေတြက မြဲေျခာက္ေနၿပီး ဝမ္းနည္းပုံေပါက္ေနသည္။

သူမက ကၽြန္မတို႔ကို အိမ္ထဲသို႔ ဖိတ္ေခၚလိုက္သည္။ ကၽြန္မက အိမ္ထဲရွိအေမွာင္ကို မၾကာမီ က်င့္သားရသြား သည္။ ပေလာင္ မိသားစုတို႔သည္ ေျခတံရွည္ ခမ္းမသဖြယ္ေဆာက္ထားသည့္ အိမ္ႀကီးထဲတြင္ မိသားစုမ်ား စုေဝးေနထိုင္ေလ့ရွိသည္။ မိသားစု ေတြေျမာက္ျမားစြာ သူ႕ေနရာႏွင့္ သူ ေနထိုင္ၾကသည္။ ၾကမ္းျပင္ေပၚတြင္ မီးဖိုႀကီးတစ္ခုကို ဖိုထားသည္။ အိမ္ႀကီး၏ ေဘး တစ္ဘက္ တစ္ခ်က္တြင္ ေလဝင္ေလထြက္ေပါက္ေတြလည္း မရွိ။ ေထာင့္မွန္က်က်အခန္းထဲတြင္ ျပတင္းေပါက္ တစ္ေပါက္မွ လည္း မရွိေပ။ အခန္းထဲတြင္ မီးခိုးမ်ားႏွင့္ အသက္႐ႉ၍မရေလာက္ေအာင္ မြမ္းက်ပ္ေနသည္။ ကၽြန္မမ်က္စိထဲမွ မ်က္ရည္မ်ား ထြက္က်လာသည္။

အမ်ိဳးသမီးႀကီးက သူမဇာတ္ေၾကာင္းကို ရွင္းျပေနသည္။ သူမခင္ပြန္းသည္ ရက္သတၱပတ္ေလာက္ေခ်ာင္းေတြဆိုးၿပီး အိပ္ယာထဲ လဲခဲ့သည္။ ပထမေတာ့ သူမသည္ အေရးမႀကီးဟု ထင္ခဲ့သည္။ သူ႕ေယာက္်ားက သန္သန္ မာမာႏွင့္ က်န္းမာေသာ သူတစ္ေယာက္ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္။ သို႔ေသာ္ တျဖည္းျဖည္း သူမခင္ပြန္းသည္ အားအင္မ်ား ကုန္ခမ္းလာၿပီး အိပ္ယာက မထႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။

ဤ႐ြာတြင္ ေနထိုင္သူမ်ားသည္ အိမ္တစ္အိမ္ထဲတြင္ စုေဝးေနထိုင္တတ္ၾကၿပီး၊ ေနရာက လည္း ေတာင္ ထိပ္တြင္ျဖစ္ကာ ေရေပးေဝေရးစနစ္၊ လၽွပ္စစ္မီးလည္းမရရွိၾကေပ။

ေနာက္ဆုံးလူေတြက သုံးနာရီခရီး ေျခလၽွင္ေလၽွာက္ကာ လူနာကိုထမ္းလာၿပီး ေဆး႐ုံကို လာပို႔ၾကသည္။ ဆရာဝန္က လူနာ၏ ေရာဂါအေျခအေနမွာ မစိုးရိမ္ရေၾကာင္း သို႔ေသာ္ အိပ္ယာထဲတြင္ အနားယူၿပီး ေဆး ကုသမႈခံယူရမည္ဟုေျပာၾကားသည္။

လူနာသည္ ေဆး႐ုံတစ္ပတ္ခန္႔တက္လိုက္သည့္အခါ သူ႕မိသားစုလည္း ေဆးဖိုးႏွင့္ သူနာျပဳအတြက္ ပိုက္ဆံေတြေပးလိုက္ရ သျဖင့္ ပါလာသမၽွကုန္သြားေတာ့သည္။ သို႔ျဖင့္ လူနာကို ေျခက်င္သုံးနာရီခန္႔ ထမ္းၿပီး ေတာင္ေပၚသို႔ျပန္ေခၚသြားရသည္။ ထိုသူသည္ ကၽြန္မတို႔ မေရာက္လာမီ ငါးရက္ခန္႔က ဤအိမ္တြင္ ဆုံးပါးသြားခဲ့သည္။ သူကြယ္လြန္ခ်ိန္တြင္ အသက္ ၃၄ ႏွစ္သာ ရွိေသးသည္။

သူမေျပာျပသည့္ ဇာတ္လမ္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ အေနအထားကို ျပ ဆိုေနျခင္းျဖစ္သည္။ ေဝးလံ ေခ်ာင္က်သည့္ ေက်းလက္ေတာ႐ြာမ်ားတြင္ ေဆးဝါးကုသေရးအတြက္ လိုအပ္သည့္ အေျခခံအေထာက္အပံ့ေတြက နည္းပါးလွ သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ က်န္းမာေရးစနစ္က ထူးဆန္းစြာ "စရိတ္မၽွေပး က်န္းမာေရး" စနစ္ျဖစ္ေနျပန္သည္။ ေဆး႐ုံရွိ ကုတင္မ်ား သည္ အားလုံးအတြက္ အခမဲ့ျဖစ္ေသာ္လည္း ေဆးဖိုးႏွင့္ သူနာျပဳမ်ား ေစာင့္ေရွာက္ခအျပင္ ဆရာဝန္မ်ားကိုပါ သူ႕နည္း သူ႕ဟန္ႏွ င့္ ေပးကမ္းေနၾကရေသးသည္။ ဆင္းရဲေသာ လူနာမ်ားပင္ အစားအစာႏွင့္ အသားငါးမ်ားကို ေပးေနၾကရ သည္။

သို႔ျဖစ္ရာ ဆင္းရဲသည့္ ေက်းလက္ေတာ႐ြာေနျပည္သူတို႔သည္ ေဆး႐ုံသို႔ မလာခ်င္ၾကသည္မွာ အဆန္းေတာ့ မဟုတ္ေပ။ ထိုေဒသရွိ ေက်း႐ြာတစ္႐ြာသို႔ေရာက္ခ်ိန္တြင္ ကၽြန္မတို႔ထံ လူငယ္တစ္ဦးက သူ႕ဘခင္ မက်န္းမာေၾကာင္းကို လာေျပာသည္။ ကၽြန္မႏွင့္ အတူျမန္မာ့တပ္မေတာ္ ေဆးတပ္ တြင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အမႈထမ္းခဲ့သည့္ မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္ပါလာသည္။ သူက ေဆးသင္တန္းမ်ားသို႔ လည္း တက္ေရာက္ခဲ့ဖူးသည္။ ထိုလူငယ္က ကၽြန္မတို႔နားသို႔ ခ်ဥ္းကပ္လာၿပီး ႐ိုေသစြာျဖင့္ ကၽြန္မ သူငယ္ခ်င္းကို "ဆရာ" ဟုေခၚလိုက္သည္။ ၿပီးေတာ့ သူ႕ဘခင္ကို ေဆးကုေပးပါရန္ေတာင္းပန္သည္။

ကၽြန္မ မိတ္ေဆြက "သူ ဘယ္မွာလဲ" ဟုေမးလိုက္သည္။

လူငယ္က ေတာင္ေအာက္ကို လက္ၫႈိးထိုးျပၿပီး "ဟိုး…ေအာက္မွာ" ဟုေျပာသည္။ သူျပသည့္ေနရာက အျခားေတာင္ေျခ တစ္ခုတြင္ျဖစ္ၿပီး သစ္ခက္ေတြမိုးထားသည့္ တဲတစ္တဲျဖစ္ေနသည္။

သူၫႊန္ျပသည့္ေနရာကဆိုလၽွင္ လူနာကို တစ္နာရီေလာက္ သယ္လာရမည္ျဖစ္သည္။ ထိုေန႔အဖို႔ အခ်ိန္ကလည္း ေႏွာင္းေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ကၽြန္မမိတ္ေဆြက လူနာ၏ေရာဂါအေျခအေနမ်ားကို ေမးၿပီးေနာက္ သူ ရက္အနည္းငယ္အတြင္း ေဆးမ်ားကို ယူၿပီးျပန္လာမည္ျဖစ္ေၾကာင္း လူနာရွင္ေကာင္ေလး ကို ေျပာျပေနသည္။ သူ႕အေနျဖင့္ ၿမိဳ႕သို႔ျပန္ၿပီး ေဆးယူကာ ေတာင္တက္ ေတာင္ဆင္း ခရီးႏွင္ရဦးမည္ဆို သည့္ သေဘာပင္ျဖစ္သည္။

ကၽြန္မက မိတ္ေဆြျဖစ္သူကို "ရွင္က ဘယ္မွာ ေဆးသြားယူမွာလဲ" ဟုေမးလိုက္သည္။

"မနက္ျဖန္ ေဆးဆိုင္မွာ သြားဝယ္ရမွာေပါ့" ဟုသူကေျဖသည္။

ကၽြန္မသိထားသည္က သူ႕လစာမွာ တစ္လ ၂၆၀၀ က်ပ္ခန္႔သာရသည္။ သူ မသိေသာ သူစိမ္းတစ္ေယာက္ အတြက္ ေဆးဖိုးေငြကို အကုန္အက်မခံႏိုင္ဟု ကၽြန္မကထင္ေနသည္။ ကၽြန္မတို႔ ႐ြာမွထြက္ခဲ့ၾက သည္။ ေတာင္တက္ေတာင္ဆင္းႏွင့္ ၿမိဳ႕ကို ျပန္ခဲ့ၾက ျခင္းျဖစ္သည္။ ေနာက္တစ္ေန႔ေဆးဝယ္ေသာအခါ ကၽြန္မကလည္း သူ႕ကို ေဆးဖိုးစိုက္ထုတ္ေပးခဲ့သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အစိုးရက ေဆးဝါးမ်ားကို ခ်ဳပ္ကိုင္ကန္႔သတ္ထားသျဖင့္ ေမွာင္ခိုေဈးကြက္က ထြန္းကားေန သည္။ ေမွာင္ခိုေဈးကြက္တြင္ တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယ၊ ထိုင္းႏိုင္ငံထုတ္ေဆးေတြအားလုံးရသည္။ ျမန္မာေတြက ထိုေဆးေတြကိုပင္ အားကိုး အားထားျပဳေနၾကရသည္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံထုတ္ေဆးမ်ား သည္ ေဈးလည္းသက္ သာၿပီး ျမန္မာဆရာဝန္မ်ားအတြက္ အသုံးတည့္ ေနသည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေဆးဆိုင္မ်ား၌ အစိုးရက အသိအမွတ္ျပဳထားသည့္ ေဆးကုမၸဏီမ်ားမွ ေဆးမ်ားသာ ေရာင္းရမည္ ဆိုသည့္ အမိန္႔သစ္ေတြ ထြက္ လာျပန္သည္။

အစိုးရ အသိအမွတ္ျပဳသည့္ေဆးမ်ားဆိုသည္မွာ စင္ကာပူ၊ မေလးရွားႏွင့္ အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံမ်ားမွ တင္သြင္းသည့္ေဆးမ်ား လည္းပါသည္။ သူတို႔က ထိုႏိုင္ငံမွေဆးမ်ားကို အရည္အေသြးျပည့္ဝသည္ဟု ထင္ေနပုံရသည္။ ထိုေဆးေတြက ေဈးအလြန္ ႀကီးသည္။ ဥပမာ ပင္နီဆလင္ေဆးေတာင့္ ဆယ္ေတာင့္ ကို ေမွာင္ခိုေဈးကြက္တြင္ ၁၀၀ က်ပ္သာေပးရသည္ဆိုလၽွင္ တရားဝင္ တင္သြင္းသည့္ ေရာင္းခ်ခြင့္ျပဳ ထားေသာေဆးက ၉၀၀ က်ပ္ေလာက္ ေပးရမည္ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ေဆးဆိုင္မ်ားတြင္ အစိုးရ တရားဝင္ေရာင္းခိုင္သည့္ေဆးမ်ားကို ဟန္ျပတန္းမ်ား၊ အဆင့္မ်ားတြင္ထားၿပီး၊ တ႐ုတ္ေဆးမ်ားကို တစ္ေနရာတြင္ထားကာ လာဝယ္လၽွင္ ထုတ္ေရာင္းေပသည့္စနစ္ က်င့္သုံးၾကရသည္။ တရားဝင္ေဆးကို သာ ဝယ္သုံးရမည္ဆိုလၽွင္ ေဆးကုရင္း တန္းလန္း အသက္ေပ်ာက္သြားႏိုင္ေသာေၾကာင့္ တရားမဝင္ေဆးေတြကိုလည္း အသက္ကယ္ေဆးအျဖစ္ သုံးသင့္လၽွင္ သုံးေနၾကရသည္။ သို႔ျဖစ္ ရာ ေဆးကုသေနေသာ ဆရာဝန္မ်ားပင္ တာဝန္ခ်ိန္တြင္ တရားဝင္ေဆးကိုသုံးၿပီး၊ စီးပြားရွာခ်ိန္တြင္ တ႐ုတ္ေဆးမ်ားကို သုံးေနၾကရသည္။

ေနာက္တစ္ေန႔နံနက္တြင္ ကၽြန္မတို႔ ၿမိဳ႕လည္တြင္ေတြ႕ဆုံၾက သည္။ ေဆးဆိုင္ကလမ္းေထာင့္တြင္ ရွိသည္။ ေဆးဆိုင္နံရံရွိ စင္မ်ားေပၚတြင္ ေဆးဘူးေတြ ပုလင္းေတြကို ဆင့္ကာစီထားသည္။ အျဖဴေရာင္ ကုတ္အက်ႌဝတ္ထားသည့္ အမ်ိဳးသမီး တစ္ေယာက္က ကၽြန္မတို႔အနီးသို႔လာရပ္ကို ဘာလိုခ်င္သလဲဟုေမး သည္။ ကၽြန္မက မိတ္ေဆြျဖစ္သူကို လူနာအတြက္ ေဆးဖိုးအားေပးမည္ဟု ေျပာထားၿပီးျဖစ္သည္။

သူကလိုအပ္ေသာေဆးမ်ားကိုေျပာလိုက္ရာ အမ်ိဳးသမီးက ပဋိဇီဝေဆးမ်ားႏွင့္ အက္စ္ပရင္ေဆးမ်ားကို ထုတ္ေပးသည္။ ကၽြန္မက "ဒါအကုန္ပဲလား" ဟုေမးလိုက္သည္။ ထိုေဆးဖိုးက ေငြက်ပ္ ၃၀၀ ပင္မျပည့္။ ကၽြန္မမိတ္ေဆြက ေဈးမ်ား လြန္းသည္ဟု ကၽြန္မကထင္သြားပုံရသျဖင့္ "ဘာျဖစ္လို႔လဲ" ဟုျပန္ေမးသည္။ ကၽြန္မက သူ႕အေနျဖင့္ ထိုမၽွေလာက္ေသာေငြကို သူ႕လစာထဲမွ စိုက္ေပးႏိုင္ေၾကာင္းသိသည္။ ကၽြန္မက သူ႕ကို ႏွစ္ပတ္စာေလာက္ ပဋိဇီဝေဆးမ်ားႏွင့္ အက္စ္ပရင္ေဆးမ်ားကို ဝယ္သြားရန္ တိုက္တြန္းရသည္။ ထို႔ျပင္ ဓာတ္ဆားရည္အိတ္ေတြကိုလည္း အတင္းထည့္ဝယ္ခိုင္းခဲ့ရသည္။

ေနာက္တစ္ေန႔တြင္ ၿမိဳ႕မွထြက္ခြာလာခဲ့ၾကသည္။ ကၽြန္မကေတာ့ မိတ္ေဆြျဖစ္သူႏွင့္အတူ ႐ြာသို႔ျပန္မ လိုက္ႏိုင္ေတာ့။ သူက ေဆးအိတ္ကိုလြယ္ၿပီး စက္ဘီးေပၚတက္ကာ ကၽြန္မကိုၿပဳံးၿပီး ႏႈတ္ဆက္သြား သည္။ ေနာက္တစ္ေန႔နံနက္တြင္ သူသည္ ေတာင္ေပၚသို႔ သုံးနာရီခရီး ေျခက်င္တက္ရဦးမည္။ ဤအလုပ္က သူ႕အလုပ္ျဖစ္ၿပီး သူက ကၽြန္မကို "ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ဟာ။ နင္အဘိုးႀကီး အသက္ကို ကယ္လိုက္တာပါ" ဟုေျပာသည္။

ေနာက္ရက္အနည္းငယ္အၾကာတြင္ ကၽြန္မသည္ ရန္ကုန္တြင္ ဆရာဝန္တစ္ဦးႏွင့္ ေတြ႕ဆုံခဲ့သည္။ ကၽြန္မ က သူ႕ကို ေဝးလံသည့္ ေတာင္ေပၚေနလူမ်ိဳးစုမ်ားၾကားတြင္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ က်န္းမာေရးျပႆနာမ်ား အေၾကာင္းကို ေျပာျပသည္။ သူမက "ကၽြန္မ လည္း စိတ္မေကာင္းပါဘူး။ အဲဒီလို ေရရွားတဲ့ ေတာင္ေပၚေဒ သေတြကို သြားၿပီး တာဝန္ထမ္းခ်င္တဲ့ ဆရာဝန္ေတြ သိပ္မရွိ ဘူး။ ကၽြန္မတို႔ ၿမိဳ႕ေပၚမွာလည္း သိပ္မထူး ပါဘူး" ဟုေျပာသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံဆရာဝန္ေတြဘဝကလည္း လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြက အကန္႔အသတ္ေတြမ်ားလြန္းသျဖင့္ လက္ေတြ႕ အခြင့္အေရးေတြ နည္းပါးလွသည္။ ေက်းလက္သို႔လည္း စြန္႔စားၿပီး မသြားခ်င္၊ ၿမိဳ႕ေပၚတြင္ ေဆးကုစားမည္ ဆိုေတာ့လည္း စီးပြားေရး မေကာင္းသည့္သူမ်ားက ေဆးခန္းဖြင့္ထားသည့္ေနရာသို႔မလာ၊ လမ္းေဘး ကြမ္းယာဆိုင္တြင္သာ ေဆးေတြဝယ္ေသာက္ ေနၾကသျဖင့္ ဆရာဝန္ေပါက္စမ်ား အတြက္ ေဆးခန္းဖြင့္ၿပီး ရပ္တည္မည္ဆိုသည့္ စိတ္ကူးမ်ားသည္ ေလထဲေဆာက္သည့္ တိုက္ပမာ ျဖစ္သြားခဲ့ရသည္။ သို႔ျဖစ္ ရာ ေဆးပညာျဖင့္ ဘြဲ႕ရေသာ္လည္း ၿမိဳ႕ေပၚတြင္ မရပ္တည္ႏိုင္သျဖင့္ ေက်းလက္အထိ ဆရာဝန္ေတြ ဆင္းေနၾကရၿပီး ကၽြန္မသူငယ္ခ်င္းရွိရာ ေရရွားသည့္ေတာင္ေပၚေဒသအထိ မေရာက္လာၾကသည္ ကေတာ့ ေသခ်ာသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေတာင္ေပၚတြင္ သဘာဝေရလည္းရွားသည္၊ သဘာဝ မက်သည့္ ေရလည္း ရွားသည္ မဟုတ္ပါလား။

Ref : Whispers at the Pagoda, Potraits of Modern Burma; Julie Sell

Maukkha Education Magazine

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...