စီးကရက္ဘူးခြံ နယ္ေျမ ပိုင္စိုးေရး စစ္ပြဲ ဘယ္သူႏိုင္မလဲ

ကိုထိုက္

အစိုးရ မ်ားႏွင့္ ေဆးလိပ္ ကုမၸဏီႀကီး မ်ားသည္ စီးကရက္ ဘူးခြံ ေရွ႕ျခမ္းနဲ႔ ေနာက္ျခမ္း ေပၚက လက္မ အနည္းငယ္သာ ရွိေသာ နယ္ေျမေလးကို ပိုင္စိုးႏိုင္ေရး အတြက္ အျပင္းထန္ဆံုး တရားဥပေဒ စစ္ပြဲမ်ား ဆင္ႏႊဲလ်က္ ရွိသည္။ အစိုးရမ်ား ဘက္က အသာစီးရ သထက္ရလာကာ စီးကရက္ ဘူးခြံ ေပၚ မွာ က်န္းမာေရး သတိေပးခ်က္ မ်ားက ေနရာ ယူသထက္ ယူလာသည္တြင္ ေဆးလိပ္ ကုမၸဏီ မ်ားသည္ အျခားေသာ နည္းလမ္း မ်ားျဖင့္ နယ္ေျမ စိုးမိုးႏိုင္ဖို႔၊ ၾသဇာ ျဖန္႔က်က ္ႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္း လာၾက ျပန္ သည္။

၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ (၁) ရက္ေန႔တြင္ ၾသစေၾတးလ် ႏုိင္ငံသည္ ကမာၻေပၚတြင္ ပထမဆံုး ႏိုင္င ံအျဖစ္ စီးကရက္တိုင္းကို ေျဗာင္ဘူးခြံ မ်ားျဖင့္သာ ေရာင္းခ် ရမည္ဟု သတ္မွတ္ခဲ့သည္။ စီးကရက္ ကုမၸဏီမ်ား၏ စြဲေဆာင္မႈ အမ်ဳိးမ်ဳိ ထုပ္ပိုးမႈ ပံုစံမ်ားကို ခြင့္မျပဳေတာ့။ စီးကရက္ဘူး အားလံုး အညိဳေရာင္ ရင့္ရင့္ဘူးမ်ား ျဖစ္ ကုန္သည္။ စီးကရက္ ကုန္ အမွတ္တံဆိပ္ႏွင့္ ထုတ္လုပ္သည့္ ကုမၸဏီ နာမည္ တို႔ကိုသာ ေဖာ္ျပ ခြင့္ျပဳ သည္။ နာမည္ ေရးသားရာ တြင္လည္း မြဲေျခာက္ေျခာက္ မီးခိုးေရာင္သာ သံုးခြင့္ေပးသည္။ စာလံုးဆိုက္ ကိုလည္း (၁၀) မွ (၁၄) ၾကားသာ သံုးခြင့္ ေပးသည္။

ေဆးလိပ္ ေသာက္ျခင္းသည္ က်န္းမာေရးကို ဆိုးရြားစြာ ထိခိုက္ေစေၾကာင္း သတိေပးသည့္ စာသားမ်ား၊ ႐ုပ္ပံုမ်ားက ဘူးခြံ အေရွ႕ဘက္တြင္ (၇၅) ရာခိုင္ႏႈန္း၊ အေနာက္ဘက္တြင္ (၉၀) ရာခိုင္ႏႈန္း ေဖာ္ျပေပး ရသည္။ ေဆးလိပ္မ်ားေပၚ တြင္လည္း ကုန္ အမွတ္တံဆိပ္ ႐ိုက္ႏွိပ္ ေဖာ္ျပခြင့္ မရွိ။ သို႔ေသာ္ ဒီဇင္ဘာလ မကုန္ခင္မွာပင္ မသိမသာ ေျပာင္းလဲမႈေလး ေတြ႕ရသည္။ ေဆးလိပ္မ်ား၏ အဆီခံနားတြင္ ေသးငယ္ မႈန္၀ါးေသာ အဂၤလိပ္ စာလံုး ေလး သံုးလံုးပါ လာသည္။ ေဆးလိပ္ ကုမၸဏီအလိုက္ စာလံုးေတြက ကြဲသည္။ Benson and Hedges ကုမၸဏီထုတ္ ေဆးလိပ္ မ်ားမွာ LDN ဟု ပါသည္။ Holliday ကုမၸဏီ ထုတ္က ESC ၊ Winfield က AUS၊ Pall Mall က NYC ဟူ၍ အသီးသီး ကိုယ္စားျပဳ စာလံုးမ်ား ခပ္ေသးေသးေလး ပါလာ သည္။

ဘယ္ ကုမၸဏီက ထုတ္ထုတ္ ေဆးလိပ္တိုင္း တစ္ပံုစံတည္း ျဖစ္ေအာင္ စိမံထားတာကို ေဆးလိပ္ ကုမၸဏီေတြက ဥပေဒ လက္တစ္လံုးျခား လုပ္ၿပီး ဘယ္ ကုမၸဏီက ထုတ္တဲ့ ေဆးလိပ္ ဆိုတာ သိႏိုင္ေအာင္ ကိုယ္စားျပဳ စာလံုးေလး သံုးလံုး သံုးလာ ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္ ဟု ၾသစေၾတးလ် က်န္းမာေရး ၀န္ႀကီး တန္ယာ ပလီဘာဆက္ခ္က ေျပာသည္။ ထိုသို႔ ထည့္သြင္းျခင္းမ်ား ကိုလည္း တားျမစ္ခဲ့သည္။

ထိုအျဖစ္အပ်က္ကို ၾကည့္လွ်င္ ေဆးလိပ္ ကုမၸဏီႀကီး မ်ားသည္ မည္မွ်ပင္ ေသးငယ္ပါေစ၊ ၎တို႔ဆီက ထုတ္လုပ္ေၾကာင္း သိႏိုင္ ေစမည့္ အမွတ္ အသား တစ္ခုခုကို ေသာက္သံုး သူမ်ား သိရွိကာ ၎တို႔ ေဆးလိပ္ ကိုသာ ေရြးခ်ယ္ ေသာက္သံုးေအာင္ လုပ္လိုစိတ္ မည္မွ် ျပင္းထန္ေၾကာင္းကို ေတြ႕ႏုိင္ မည္ ျဖစ္သည္။ မထင္ရွား ေသးငယ္ေသာ စာလံုးေလး သံုးလံုးကိုပင္ ဆက္လက္ ထည့္သြင္းခြင့္ မျပဳေသာ ၾသစေၾတးလ် အစိုးရ၏ ေဆးလိပ္ တိုက္ဖ်က္ေရး စိတ္ဓာတ္ ခိုင္မာပံုကိုလည္း ေတြ႕ႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္။

သို႔ျဖစ္သည့္တိုင္ ၾသစေၾတးလ်ကား ေျဗာင္ဘူးခြံ ေဆးလိပ္ဘူးမ်ား ဆိုင္ရာ ဥပေဒႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ရာႏႈန္းျပည့္ ေအာင္ပြဲ မရေသး။ ထိုဥပေဒ သည္ ၎တို႔၏ မူပိုင္ခြင့္မ်ားကို ခ်ဳိးေဖာက္သည္ဟု ေဆးလိပ္ ကုမၸဏီမ်ားက ဆိုကာ အစိုးရကို အႀကိမ္ႀကိမ္ တရားစြဲခဲ့ ၾကသည္။ ေဆးလိပ္ ကုမၸဏီမ်ား ႐ံႈးနိမ့္ခဲ့ ၾကသည္။ တစ္ဖက္က တရားစြဲ မရျပန္ သျဖင့္ ေနာက္တစ္ဖက္က တရား လွည့္စြဲခဲ့ၾက ျပန္သည္။ ၾသစေၾတးလ်၏ အျပဳအမူသည္ ေဟာင္ေကာင္ ႏွင့္ ႏွစ္ႏုိင္ငံ အျပန္အလွန္ ကုန္သြယ္ေရး သေဘာ တူညီခ်က္ကို ခ်ဳိးေဖာက္ ရာ ေရာက္သည္ဟု တရားစြဲၾက ျပန္သည္။ ၾသစေၾတးလ်တြင္ ေျဗာင္ဘူးခြံမ်ား သာ ခြင့္ျပဳမည့္ ဥပေဒ ျပ ႒ာန္းရန္ လပိုင္းေလာက္သာ လိုေတာ့ခ်ိန္တြင္ ေဆးလိပ္ ကုမၸဏီႀကီးမ်ားသည္ ၾသစေၾတးလ်သို႔ ပိုင္ဆိုင္မႈ အမ်ားအျပား ေရႊ႕ေျပာင္း အေျခစိုက္ခဲ့ ၾကကာ ေဟာင္ေကာင္မွ တစ္ဆင့္ တင္သြင္းမႈမ်ား လုပ္ခဲ့ ၾကသည္။ ၾသစေၾတးလ်၏ ဥပေဒကို လက္တစ္လံုးျခား ေရွာင္ရွားျခင္း ျဖစ္သည္။ ၾသစေၾတးလ်၏ ေျဗာင္ေဆးလိပ္ ဘူးခြံဆိုင္ရာ ဥပေဒသည္ အျပန္အလွန္ ကုန္သြယ္ေရး သေဘာတူခ်က္ ခ်ဳိးေဖာက္သည္ ဟု ကမာၻ ့ ကုန္သြယ္ေရး အဖြဲ႕ႀကီးသို႔ တိုင္တန္း ထားသည္မွာ ငါးႏုိင္ငံထိ ရွိသည္။ ငါးႏုိင္ငံလံုးသည္ ေဆးရြက္ႀကီး စိုက္ပ်ဳိးေရး လုပ္ငန္း သို႔မဟုတ္ ေဆးလိပ္ ကုမၸဏီ မ်ားရွိေန ၾကသည္။

ၾသစေၾတးလ်ကို အတုယူၿပီး နယူးဇီလန္သည္လည္း ေျဗာင္ေဆးလိပ္ဘူး ကိုသာ ခြင့္ျပဳဖို႔ ဥပေဒ ေရး ဆြဲေနၿပီ ျဖစ္သည္။ အျခား ႏုိင္ငံအေတာ္ မ်ားမ်ား လည္း စဥ္းစား ခ်ိန္ဆေန ၾကၿပီ ျဖစ္သည္။ ၿဗိတိန္တြင္ လည္းအလားတူ ဥပေဒၾကမ္းတစ္ခု လာမည့္ ႏွစ္တြင္ လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းရန္ ရွိသည္။ ျပင္သစ္ႏွင့္ အိုင္ယာလန္တို႔လည္း ေျဗာင္ဘူးခြံ မ်ားျဖင့္သာ ေရာင္းခ်ခြင့္ ေပးဖို႔ စီစဥ္ေနၾကၿပီ။ ဥေရာပတြင္ တစ္ႏိုင္ငံေလာက္ ကစၿပီး ေျဗာင္ဘူးခြံသာ ခြင့္ျပဳမည့္ စနစ္ က်င့္သံုး လိုက္ပါက ဒိုမီႏို သက္ေရာက္မႈ အျဖစ္ အျခား ဥေရာပႏိုင္ငံ အမ်ားအျပားပါ ေနာက္က လိုက္လာ ႏိုင္ေၾကာင္း စတားလင္း တကၠသိုလ္မွ ေဒါက္တာ ခေရာဖို႔ဒ္မိုဒီက သံုးသပ္ ေျပာၾကားသည္။

ေဆးလိပ္ဘူးမ်ား ေပၚတြင္ က်န္းမာေရး သတိေပးခ်က္ စာတန္းႏွင့္ ႐ုပ္ပံုမ်ား ထည့္သြင္းေစသည့္ စနစ္ကို ကေနဒါ ႏိုင္ငံက (၂၀၀၀) ျပည့္ႏွစ္တြင္ ဦးဆံုး လုပ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ ေရာက္ခ်ိန္ထိတိုင္ ထိုသို႔ မျဖစ္မေန ထည့္သြင္းဖို႔ ဥပေဒ သတ္မွတ္ ထားသည္က ငါးႏိုင္ငံသာ ရွိခဲ့ ေသးသည္။ သို႔ေသာ္ ေနာက္ပိုင္း တြင္ တစ္ျဖည္းျဖည္း အရွိန္ရလာရာ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ေရာက္လွ်င္ (၉၅) ႏိုင္ငံထိ ရွိလာ ေတာ့မည္ဟု ခန္႔မွန္း ထားသည္။ ေဆးလိပ္ဘူးခြံ မ်ားေပၚတြင္ က်န္းမာေရး သတိေပးခ်က္ စာသားမ်ား၊ ပံုမ်ား ေဖာ္ျပျခင္းသည္ ထိေရာက္မႈ ရွိေၾကာင္း ကေနဒါႏုိင္ငံ ၀ါတာလူး တကၠသိုလ္မွ ေဒးဗစ္ ဟမ္မြန္ က ေျပာသည္။ ေယဘုယ် သေဘာ ႐ုပ္ပံုမ်ားထက္ ပိုထိေရာက္သည္မွာ တစ္ကယ့္ လူမ်ား၏ တစ္ကယ္႔ အျဖစ္အပ်က္ပံု မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း ၎က ေျပာသည္။

ကေနဒါတြင္ စံျပ အျဖစ္ ကူညီခဲ့ေသာ နာမည္ေက်ာ္ ပုဂ္ၢိဳလ္မွာ ဘာ႔ဘ္တာေဘာက္ ျဖစ္သည္။ နာ မည္ေက်ာ္ ေမာ္ဒယ္ အမ်ဳိးသမီး တစ္ဦး ျဖစ္ၿပီး ေဆးလိပ္ႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာ အဆုတ္ႏွင့္ ဦးေႏွာက္ ကင္ဆာ တို႔ေၾကာင့္ အသက္ (၄၂) ႏွစ္တြင္ ကြယ္လြန္ခဲ့သည္။ ေ၀ဒနာ ခံစားရသည့္ ႏွစ္ပိုင္းမ်ား တစ္ေလွ်ာက္မွသည္ ကြယ္လြန္သည့္ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္ထိတိုင္ ေဆးလိပ္ အႏၱရာယ္ကို ကေလးမ်ား သိႏုိင္ေအာင္ လွည့္ လည္ ေဟာေျပာမႈမ်ား လုပ္ေပးခဲ့သူ ျဖစ္သည္။ ေဆးလိပ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပြားသည့္ ေရာဂါ လကၡဏာ မ်ားကို ထင္ရွားစြာ ျပသႏုိင္ေစရန္ သူတစ္ကယ္ ခံစားေနရသည့္ ေရာဂါ လကၡဏာမ်ားကို ဓာတ္ပံု ႐ိုက္ယူ ကာ က်န္းမာေရး သတိေပးခ်က္မ်ား အျဖစ္ အသံုးျပဳ ႏုိင္ေအာင္ပါ ခြင့္ျပဳေပး ခဲ့သည္။ ေဆးလိပ္ အႏၱရာယ္ တိုက္ဖ်က္ေရးတြင္ ၎သည္ လူသားထုကို မ်ားစြာ အက်ဳိးျပဳခဲ့သူ ျဖစ္သည္။ သူ႔ဓာတ္ပံုမ်ားႏွင့္ ယွဥ္တြဲ ထားေသာ ေဆးလိပ္ အႏၱရာယ္ သတိေပးခ်က္ မ်ားကို ယေန႔ထိတိုင္ အသံုးျပဳ ေနဆဲ ျဖစ္သည္။

ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံႀကီးမ်ားထဲတြင္ အေမရိကန္သည္ ေဘးထြက္ မသိခ်င္ေယာင္ အေဆာင္ဆံုး ျဖစ္သည္။ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္က အဦးအစ စတင္ၿပီး ေဆးလိပ္ ဆန္႔က်င္ေရး အျဖစ္ ေဆးလိပ္ဘူး မ်ားတြင္ က်န္းမာေရး သတိေပး ခ်က္မ်ား ကပ္ခဲ့သည္မွန္ ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ ထိေရာက္စြာ အားထုတ္ျခင္း မရွိသည္ကို ေတြ႕ရ သည္။ ကမာၻ ့က်န္းမာေရး အဖြဲ႕ႀကီး၏ ေဆးလိပ္ ေဆးရြက္ ကီး ထိန္းခ်ဳပ္ေရး ဆိုင္ရာ သေဘာ တူခ်က္တြင္ လက္မွတ္ မထိုးသည့္ ႏုိင္ငံ အနည္းငယ္ အနက္တြင္ အေမရိကန္လည္း ပါ၀င္သည္။ ေဆးလိပ္ ဘူး ေရွ႕ႏွင့္ ေနာက္ တြင္ က်န္းမာေရး သတိေပးခ်က္ စာႏွင့္ပံုမ်ား ေဖာ္ျပေအာင္ ေဆးလိပ္ လုပ္ငန္းမ်ားကို ဖိအားေပးျခင္းနည္း နည္းေန ေသးသည္။ အေမရိကန္ႏွင့္ တစ္တန္းတည္းတြင္ ေတာင္ဆူဒန္၊ ေဟတီႏွင့္ မာလာ၀ီ တို႔လည္း ရပ္တည္ေနသည္။ ေဆးလိပ္ဘူး မ်ားတြင္ က်န္းမာေရး သတိေပး ႐ုပ္ပံုမ်ား ထည့္ သြင္းေရး ဆိုင္ရာ ဥပေဒတစ္ရပ္ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္က ျပ႒ာန္းဖူး ေသာ္လည္း ထိုဥပေဒသည္ ေဆးလိပ္ ကုမၸဏီ မ်ား၏ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆို ျပသခြင့္ဆိုင္ရာ အေျခခံ ဥပေဒပါ အခြင့္အေရးကို ခ်ဳိးေဖာက္သည္ ဟု ဆိုကာ ဥပေဒကို ဖ်က္သိမ္းရန္ တရား႐ံုးက ကိုးလအၾကာတြင္ ညႊန္ၾကားခဲ့သည္။ယေန႔႔ အခ်ိန္ထိတိုင္ အေမရိကန္တြင္ ေဆးလိပ္ဘူးမ်ား ေဘးေဘာင္ က်ဥ္းက်ဥ္း ေနရာ၌သာ က်န္းမာေရး သတိေပး စာ သား ေသးေသးေလးမ်ား ပါေသးသည္။ ၁၉၈၄ ခုႏွစ္တုန္း က အတိုင္း ျဖစ္သည္။ ဘာမွ ေျပာင္းလဲျခင္း မရွိေသး။

ေဆးလိပ္ လုပ္ငန္းႀကီးမ်ားသည္ ေသာက္သံုးသူ ဆိုင္ရာ စိတ္ပညာ ကိုလည္း ေကာင္းစြာ အသံုးခ်သည္။ ေဆး လိပ္ နာမည္ကို လိုက္ၿပီး အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးမ်ားအား ဆြဲေဆာင္ႏုိင္မႈ ကြာျခားေၾကာင္း ေဆးလိပ္ ကုမၸဏီ ႀကီးမ်ား လုပ္ထားေသာ စစ္တမ္း တစ္ရပ္က ေဖာ္ျပသည္။ဥပမာ ေဆးလိပ္ တစ္မ်ဳိး တည္းကိုပင္ ေရွ႕တန္း သူရဲေကာင္းဟု နာမည္ေပး၍ ထုပ္ပိုး ေရာင္းခ်ပါက အမ်ဳိးသားမ်ား အ၀ယ္မ်ားၿပီး၊ ဧၿပီ ဟု ႏုႏုရြရြ နာမည္ေပး လိုက္ေသာ အခါ အမ်ဳိးသမီးမ်ား အ၀ယ္ မ်ားသည္ကို ေတြ႕ ခဲ့ရသည္။ ေန႔စဥ္ ေဆးလိပ္ေသာက္သူ တစ္ဦး သည္ ေဆးလိပ္ဘူးကို အိတ္ကပ္ထဲ ထုတ္လိုက္ ထည့္လိုက္ လုပ္တာ တစ္ႏွစ္ကို ပ်မ္းမွ် အႀကိမ္ (၇၀၀၀) ခန္႔ရွိသည္ ဆိုေသာ အခ်က္ကိုပါ အလြတ္မေပးဘဲ ေဆးလိပ္ ကုမၸဏီမ်ားက သုေတသနမ်ား လုပ္ထားကာ ရွိရင္းစြဲ ေသာက္သံုးသူကို မည္သို႔ ထိန္းရမည္၊ အသစ္မ်ားကို မည္သို႔ ဆြယ္ရမည္ မ်ားကို နည္းလမ္းမ်ား ရွာႀကံေန ၾကသည္။

ကမာၻ ့အႀကီးဆံုး ေဆးလိပ္ ကုမၸဏီႀကီး ျဖစ္ေသာ ဖိလစ္ေမာရစ္ ဥကၠ႒ႏွင့္ ဘီဘီစီ သတင္းဌာနတို႔ ေတြ႕ဆံု မႈတြင္ ေဆးလိပ္ ေသာက္တာ က်န္းမာေရး အတြက္ မေကာင္းဘူး ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လက္ခံပါ တယ္။ ေဆးလိပ္ဘူး ေတြမွာ က်န္းမာေရး သတိေပးခ်က္ေတြ ထည့္တာ ကိုလည္း ေထာက္ခံ ပါတယ္။ ထည့္ပါလို႔ ဥပေဒ အရ သတ္မွတ္ခ်က္ မရွိေသးတဲ့ ႏုိင္ငံေတြ မွာေတာင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဖာသာ သတိေပး ခ်က္ေတြ ထည့္ေပးထား ပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔ က်န္းမာေရး သတိေပးခ်က္ ေတြက ေနရာ သိပ္ယူလြန္းလာ ရင္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ တို႔ရဲ႕ ၪာဏ္ဆိုင္ရာ မူပိုင္ခြင့္ ေတြကို ခ်ဳိးေဖာက္ ရာေရာက္တဲ့ အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကန္႔ကြက္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္ ဟု ၎ကေျပာသည္။

ေငြေခၽြတာ လိုသူမ်ား ႏွစ္ၿခိဳက္ၾကသည့္ ဘူးကို ႏွစ္ျခမ္းခြဲၿပီး တစ္ေယာက္ တစ္၀က္ ယူႏုိင္ေသာ ဘူး ဒီဇိုင္း မ်ဳိးလည္း ေခတ္စားသည္။ ၾသစေၾတးလ် တြင္ကား ထိုသို႔ လက္တစ္လံုးျခား လုပ္မႈမ်ားကို အျပဳတ္ တိုက္ပစ္ ခဲ့သည္။ ေဆးလိပ္ဘူး အားလံုးသည္ သမား႐ိုးက် ထိပ္က လွန္ဖြင့္ရသည့္ ပံုစံသာ ျဖစ္ ရမည္။ ကုန္ အမွတ္ တံဆိပ္ စာသားမွ လြဲ၍ က်န္ေနရာ အားလံုးတြင္ က်န္းမာေရး သတိေပးစာႏွင့္ ပံုမ်ား ကပ္ရမည္ဟု သတ္မွတ္လိုက္ သျဖင့္ ေဆးလိပ္ ကုမဏီမ်ား ၿငိမ္က် သြားခဲ့သည္။

ၾသစေၾတးလ်တြင္ ေဆးလိပ္ဘူးမ်ား ေပၚ၌ ကုန္ အမွတ္တံဆိပ္မွ လြဲ၍ အျခား ဆြဲေဆာင္မႈမ်ား မထည့္သြင္း ရဟု သတ္မွတ္ လိုက္သည္တြင္ ကုမၸဏီ မ်ားသည္ ေဆးလိပ္မ်ား ေပၚ၌ ၎တို႔၏ အမွတ္အသားမ်ား ထည့္သြင္း လာသည္ကို နည္းယူကာ အစိုးရမ်ား အေနျဖင့္ ေဆးလိပ္မ်ား ေပၚမွာပါ ေဆးလိပ္ ေသာက္ ရင္ ေသတတ္တယ္ ဟူေသာ စာတန္းမ်ဳိး ႐ိုက္ႏွိပ္ အသိေပ းႏုိင္ေအာင္ ဥပေဒျပ႒ာန္း သင့္သည္ဟု ၾသစေၾတးလ်မွ ျပည္သူ႔ က်န္းမာေရး လႈပ္ရွားသူ မ်ားက ေနာက္တစ္ဆင့္ အတြက္ တိုက္တြန္းေန ၾကၿပီ။

Ref: The battle for control of the cigarette packet By William Kremer

The Messenger
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook Page Twitter Google+

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...